Kaikki väsymys ei ole laiskuutta -raudanpuutteisen liikunta

Kaikki väsymys ei ole laiskuutta
-raudanpuutteisen liikunta

Kun askel takkuaa, jalka ei nouse, sydäntä tykyttää ja happi loppuu. Kaikki ei ole huonoa kuntoa, vaan oireet voivat johtua raudanpuutteesta.

LÄÄKÄRI ILONA RITOLA

Kun omat rautavarastot ovat pikkuhiljaa täydentymässä ja juoksuharrastus uudelleen löydettynä, arvaattekin mistä tällä kertaa kerron!

Eli miten raudanpuute vaikuttaa kestävyysurheiluun ja pahentaako kestävyysurheilu raudanpuutetta?

Oletko itse huomannut kun treenaat, että askel ei enää kulje entiseen malliin?

Muut menevät ohi kevyin askelin ja itselläsi pohkeiden pakotus vain pahenee?

Tuntuuko siltä kun sydän takoisi kahtasataa ja happi loppuu?

Sitten haluat takuulla kuulla että et ole yksin!

Tiedän, että on äärimmäisen turhauttavaa ja ärsyttävää, kun tekisi mieli liikkua ja halua olisi vaikka miten paljon, mutta omat jalat liimautuvat vain lattiaan kiinni, varsinkin jos kaverit ja tutut ovat kuin vitamiinimainoksesta karanneita Duracell pupuja, ja oma virta riittää juuri ja juuri työpäivästä selviämiseen, puhettakaan mistään pumppitunneista sen jälkeen!.

Kerron pienen tarinan itsestäni. Esikoisen syntymän jälkeen aloitin kuntosaliharrastuksen hieman liian aikaisin, hmm…. vain 6 päivää synnytyksestä.

Rautavarastot nollissa parin kuukauden päästä kuvittelin olevani valmis jo pumppitunnille. Ei hyvää päivää! Älkää vain tehkö samaa virhettä!

En saanut tankoa edes ylös, kun silmissä alkoi mustenemaan, pyörryttämään ja huimasi. Sydän takoi tuhatta sataa ja oli tosi kova paikka myöntää, että ei pystynyt.

Nolona kasasin kamat ja menin häntä koipien välissä takaisin pukkariin. Huvittaako siinä hirveäsi jatkaa koko harrastusta?

Itselle ainakin tuli pitkän ajan kammo ja tyydyin hölköttelemään juoksumatolla.

Kaikki painonnostelu, edes laitteissa, tuntui ylivoimaiselle, sille kun lihasten tilalla olisi hattaraa ja pienikin ponnistus sai puuskuttamaan ja oksettamaan.

Mistä tässä on kyse?

Monet raudanpuutteesta kärsivät kertovat, että nimenomaan punttien nostelu on toivotonta, mutta toisilla ihan perusarkiliikunta tai rappusten nouseminenkin saa puuskuttamaan. Lue vaikka Veskun tarina tästä!

Jos tunnet näin, et välttämättä ole tosiaankaan laiska! Ei ole ihme, jos ei huvita tehdä mitään, kun ei vain pysty, jaksa tai kykene!

Hyvä silloin on huudella, kun kroppa toimii, eikä ole kokenut vastaavaa vetämättömyyttä!

Ei ole yksi eikä kaksi potilastani, jotka kertovat, että pelkästään imurointi tuntuu fyysisesti liian raskaalta.

Heillä ei kattavissa sydänlääkärin tutkimuksissa ole havaittu mitään poikkeavaa ja sydämen pitäisi olla terve. Silti sydän muljuaa, tykyttää ja täristää ihan omaan tahtiin.

Rauta on elimistölle välttämätön hivenaine, jota solut ja kudokset tarvitsevat toimiakseen.

Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, raudanpuutetta ei voi nähdä pelkästään hemoglobiiniarvosta, koska siihen vaikuttaa niin monet muutkin tekijät. Näistä olen kertonut tarkemmin kirjoituksessani ”Mitä hemoglobiini ja ferritiini kertovat raudanpuutteesta”. Rautaa tarvitaan siis paljon muuhunkin kuin vain punasolutuotantoon.

Etenkin naiset menettävät rautaa kuukautisten myötä, mutta raudan liialliseen menetykseen voi olla syynä myös kova liikunta. Etenkin miehillä.

Kilpaurheilijoilla rautatasapainoa vaalitaan ja seurataankin tarkasti, koska sen on havaittu merkittävästi vaikuttavan suorituskykyyn ja jaksamiseen. Urheilijoilla on myös käytännössä usein hyvät hemoglobiinitasot hapenottokyvyn parantuessa, toisaalta kiihtynyt punasolutuotanto myös kuluttaa rautavarastoja. Samoin lihasten myoglobiini tarvitsee rautaa.

Eli hyvän hemoglobiinin perusteella ei voida sanoa, että henkilöllä ei olisi raudanpuutetta. Monesti se ei näy siinä ollenkaan tai korkeintaan hienoisena punasolujen koon laskuna.

Vaikka et olisikaan kilpaurheilija, voi raudanpuutteen saada aikaiseksi intensiivisellä salitreenillä tai juoksuharrastuksella. Raudanpuutteen voi tuntea kehityksen pysähtymisenä, jopa suorituskyvyn laskuna, sairastelukierteenä ja tavoitteiden lipumisena yhä kauemmaksi.

Onnetonta sitä naista jolla on vielä runsaat kuukautiset, varsinkin kun raudanpuute lisää vuototaipumusta ja kuukautiset vain runsastuvat ja raudanmenetyksen jatkuvuus on taattu. Olenkin kerännyt neuvot kuukautisten hoitamiseen kirjoitukseeni ”. Vuotokontrolli onkin tärkeä osa raudanpuutteen hoitoa.

Kovasti treenaavilla on myös havaittu mielenkiintoinen ilmiö toiminnallisesta raudanpuutteesta. Kovasti treenaavan elimistö on pienessä tulehdustilassa, jolloin maksa vapauttaa hepsidiiniä verenkiertoon.

Hepsidiini estää monella mekanismilla raudan hyväksikäyttöä elimistössä ja silloin törmätään paradoksaaliseen tilanteeseen, jolloin urheilijalla on voimakkaat raudanpuutteen oireet, mutta hemoglobiini ja ferritiinitasot ovat oikein hyvät, esim. Hb 145 ja Ferrit 156 ja silti hän kärsii raudanpuutteesta kudostasolla.

Asiaan perehtymättömälle voi olla vaikeaa niellä, että elimistö kärsii raudanpuutteesta, vaikka kaikki arvot ovat hyvät! Elimistö ei kuitenkaan ole niin yksioikoinen kuin on ajateltu, vaan paljon on vielä tutkimatta sen toiminnasta. Onneksi tieto lisääntyy ja leviää nykyisin nopeasti.

pomppivat naiset

Paljon liikkuvalla onkin syytä olla räätälöity ruokavalio, jossa voidaan huomioida yksilöllinen terveys ja tavoitteet. Netissä on myös paljon ilmaisohjelmia, joihin voi syöttää päivän ruokailut ja ohjelma laskee mm. päivän aikana saadut vitamiinit ja ravintoaineet, oma suosikkini on FatSecret appsi, suosittelen!

Jos rautavarastot ovat tyhjillään ja tärkeä kilpailu on tulossa, voi rautatiputus olla oikotie onnen. Varastot kuitenkin tyhjenevät nopeasti, jos raudanpuutteen taustalla olevia syitä ei hoideta samanaikaisesti, kiinnitetä riittävää huomiota lepoon, ruokavalioon ja oikeaan treeniohjelmaan.

Raudanpuutteen muita syitä ovat myös muun muassa kuukautiset, imeytymishäriöt sekä krooniset tulehdustilat ja sairaudet. Syiden selvittely ja hoito vaati lääkäriltäkin ammattitaitoa.

Itse olin aiemmin intohimoinen liikkuja, juoksija ja salihirmu, mutta kaksi raskautta peräkkäin tyhjensivät rautavarastot, jotka runsaat, holona vuotavat kuukautiset jo viimeistelivät.

Synnytysten jälkeen voimia on saanut keskittää pääasiassa arjesta selviämiseen, mutta nyt onneksi, pikkuhiljaa taas pystyy panostamaan oman kehon huoltoonkin!

Ehkäpä joku päivä pääsen jopa niiden kuuluisien vauvakilojen kimppuun, varsinkin kun nuorimmainen alkaa uhkaavasti lähestyä jo kahden vuoden ikää!

Tiestitkö muuten, että juoksijoilla jalan tärähtely alustaan, etenkin asfalttiin, aiheuttaa hemolyysiä eli ennenaikaista punasolujen hajoamista, joka lisää raudan tarvetta elimistössä!

Tyhjillä rautavarastoilla on varsin tuskaista yrittää aloittaa urheilua, pahimmassa tapauksessa se vie liikunnan ilon loppuelämäksi. En myöskään suosittele potilailleni kovaa urheilua siinä vaiheessa, kun raudanpuutteen oireista halutaan päästä eroon ja rautavarastoja täydennetään. Tällöin hidastempoinen harjoittelu on yleensä parempi vaihtoehto, kuten erilaiset kehonpainoharjoitteet ja jooga.

Aina täytyy muistaa olla armollinen itselleen ja muistaa, että jos väsymys on kertakaikkisen voimakasta, on lupa levätä. Syynä voi hyvinkin olla ihan oikea syy, jota ei vain ole vielä havaittu.

Tykkää, seuraa, jaa!

Tästä lisälukemista aiheesta kiinnostuneille! 

Pedlar CR et al. : Iron balance and iron supplementation for the female athlete: A practical approach.  Eur J Sport Sci. 2018 Mar;18(2):295-305. doi: 10.1080/17461391.2017.1416178. Epub 2017 Dec 27.

Clénin G. et al: Iron deficiency in sports – definition, influence on performance and therapy Swiss Med Wkly. 2015;145:w14196

 

One thought on “Kaikki väsymys ei ole laiskuutta -raudanpuutteisen liikunta”

  • Hyvää tekstiä! Olen 7 v. kiertänyt lääkäreillä oireineni ja vuosi sitten löytyi syy r-puute ilman anemiaa. Vielä syön rautaa 2 x 100 mg pvssä, arvot korjaantuneet, mutta rasituksen sieto vieläkin huono(:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: