10 syytä jatkuvaan näläntunteeseen

Tarjoan sinulle 10 vinkkiä miksi nälkä kiusaa hetkestä toiseen

1. Jano. Monestiko olet mennyt seisomaan jääkaapille ja pohtinut, että ”jotakin tekisi mieli syödä, mutta mitä se olisi?” Varoitus: Se on jano mikä puhuu, eikä välttämättä nälkä! Aivomme erittelevät varsin huonosti nälän- ja janontunteen. Jos sinun on tosissasi nälkä, et mieti mitä syöt, syöt sen minkä näet.

Jano on paljon epämääräisempi tunne, epämukava olo, suuta hieman kuivaa. Juo iso lasi vettä. Helpottiko? Juo toinen! Jos vielä jäi nälän tunne, ehkä sinulla sittenkin oli nälkä, mutta nyt vatsalaukkuusi ei mahdukaan enää niin paljon täytettä. Helppoa, eikö niin?

 

 

2. Stressi. Yrität kovasti kaikessa; töissä on kiirettä. Kotona siivottavaa, pyykättävää, joulua/juhannusta valmisteltavana/koulun myyjäisiä valmisteltavana. Laihduttaakin pitäisi. Kortisolipitoisuudet nousevat. Ne lisäävät nälän tunnetta, aineenvaihdunta hidastuu, verensokeri nousee, verenpaine nousee, paino nousee. Tadaa, noidankehä on valmis. Ratkaisu: Stressitasot alas, kortisolitasot laskevat ja paino putoaa!

 

3. Hotkiminen. Aivoilla kestää 20 minuuttia tajuta, ja vaihtaa moodia nälän tunteesta havaitsemaan että maha onkin jo täynnä. Hidasta. Nauti. Pureskele. Anna aivoille aikaa tajuta tilanne. Aloita ruokailu alkupalalla aina kun mahdollista; pari porkkanaa, muutama maistiainen kokatessa. Toimii!

 

4. Pitkät ateriavälit. Ruokailun viivästyessä annokset kasvavat. Vatsalaukku venyttyy ja tarvitset taas enemmän ruokaa sen täyttämiseksi ja kylläisyyden tunteeseen. Ne pienet ateriat 2-3 tunnin välein on laihdutuksen a ja o. Usko jo!

 

5. Näet tai haistat ruuan. Katselet kokkiohjelmia, selailet reseptejä naistenlehdistä, kävelet paistohyllyn ohi marketissa. Nälkä tulee vaikket tiennytkään olevasti nälkäinen. Jos lankeat helposti näihin ansoihin, kannattaa sinun välttää niitä tietoisesti. Poissa silmistä, poissa mielestä.

 

6. Lohturuoka. Ongelmat on niin paljon helpompi muuttaa suklaanpuutteeseen kuin kohdata ne. Suklaa ymmärtää, suklaa lohduttaa, se ei koskaan hylkää. Hmmm… Jos tunnet itsesi useinkin ahdistuneeksi tai masentuneeksi puhu siitä! Suklaa ei korvaa puolisoasi, ystävääsi tai lääkäriäsi joka kuuntelee murheesi.

7. Et nuku riittävästi. Alle seitsemän tuntia yössä nukkuvat ovat lihavampia kuin enemmän nukkuvat. Univaje aiheuttaa muutoksia nälän tunnetta sääteleviin leptiini ja greliini –suolistohormonien pitoisuuksiin siten että nälän tunne kasvaa ja syöt enemmän.

8. Höttöhiilarit. Suklaakalori ei toimi elimistössä kuten täysjyväkalori. Iso lautasellinen tuoresalaattia täyttää vatsalaukun ja saa sinut tuntemaan olosi kylläiseksi. Vastaava kalorimäärä tulee parista konvehdista jonka nappaat työpaikan kahvipöydästä huomaamattasi, etkä laske sitä ruuaksi. Miksi pitäisikään, eihän se nälkää vienytkään.

9. Alkoholi. Se vain sekoittaa koko pään, kropan ja kaikki edellä mainitut kohdat pätevät tähän.

10.  Diabetes, kilpirauhasen toiminnanhäiröt, mainitakseni muutan esimerkin sairaustiloista, joissa eri mekanismeilla elimistön aineenvaihdunta menee sekaisin eikä nälänsäätelykeskus pysy perässä. Pistäydy laboratoriossa niin asia voidaan tarkistaa. Yllättävän yleisiä kansansairauksia, jotka kuuluvat lääkärin hoitoon ja vaativat lääkitystä.

 

Jos tykkäsit postauksesta, jaathan sen kavereillesi! ❤

Seuraa meitä myös facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: